לפתור את משבר האמון עם יחסי הציבור

יש הרבה שמות שנראו לי הגיוניים לפוסט הזה. פשוט כי נראה לי שהוא באמת כל כך חשוב ביחסים בין אמן ליחצ”ן שלו. הפוסט הזה נראה לי חשוב בטירוף לאמנים שצריכים לחתום חוזה עם חברת / איש יח”צ, ליחצ”נים שרוצים לבסס מערכות יחסים טובות יותר עם הלקוחות שלהם ובכללי אולי להצליח לעשות קצת סדר.

בואו נתחיל.

יחסי ציבור זה תחום אפור וגדול.

עסקתי ביחסי ציבור במשך שנתיים. בימינו יוצא לי לייעץ להרבה אמנים וחברות שפונים לגוף שמציע שירותי יחסי ציבור ובכללי, הרבה פעמים אני מוצא את עצמי איפשהו במערכת היחסים הזו שבין לקוח ליח”צ. לרוב, זו מערכת יחסים מלאת סטרס או במקרה הטוב יש קליק בין האנשים והאווירה היא טובה.

קשה למדוד את העבודה של איש יח”צ. כמו שהרבה יחצ”נים יעידו אפשר להתאבד על כתבה במשך חודש ובסוף לא יקרה כלום ויכול לקרות מצב שבו מרימים טלפון אחד, שתי דקות שיחה נעימה ויש עמוד כפול ב”מעריב”. ביחסים עם הלקוח (חברה או מוזיקאי) אתם יכולים לנחש לבד מי הלקוח המרוצה יותר.

מה הופך איש יח”צ לטוב בעיניי? זה שילוב של דברים: 1. היכרות עם המדיה. 2. ראייה אסטרטגית רחבה 3. הנכונות לעבוד מאוד קשה 4. כנות 5. סטנדרט לקוחות גבוה.

אני אפרק את ההגדרות בקצרה:
היכרות עם המדיה – רק מי שיודע מה האופציות הקיימות בשטח, יודע לתכנן את עצמו בהתאם. רק מי שמכיר טוב או מסוגל להפעיל את העיתונאים ברמה האישית יכול לתכנן נכון את מסע היח”צ.

ראייה אסטרטגית רחבה – יח”צני בזק שמתאבדים על סינגל ולא רואים מעבר הם לא יחצ”נים טובים בעיניי. יח”צ טוב צריך להסתכל לאורך זמן, לחלק את האייטמים, לחלק את המשקל נכון ולבנות תוכנית אחראית שתאפשר ללקוח שלו לגדול ולא סתם לירות בתותחים גדולים כדי לעשות רעש.

נכונות לעבוד קשה – בואו נהייה כנים ונפרוש את הקלפים. אף יחצ”ן לא מתאבד על כל הפרוייקטים שלו. זה גם נכון וצודק לא להתאבד על כל פרוייקט כי היחצ”ן יאבד כל אמינות שיש לו אחרי שני פרוייקטים. עדיין, לא “להתאבד” על כל פרוייקט לא אומר שהוא לא אמור לעבוד קשה מאוד, למצוא כל זווית אפשרית בה אפשר לקדם את הפרויקט ולהשקיע הרבה שעות עבודה ומחשבה באמן.

כנות – כנות עם המדיה (כדי להבטיח ייצוג טוב לאמן וליח”צ עצמו), כנות מול הלקוח, כנות בצפי הפרויקט. ברור שכל אמן רוצה לשמוע שהוא עומד לכבוש את העולם אבל יח”צ אחראי צריך לתת לו צפי ותחזית של מה האופציות והדרך הפוטנציאלית. בתחזית האופטימית והפסימית ביותר. גם אם הם מסתכנים לאבד בכך לקוח.

סטנדרט לקוחות גבוה – מה זה אומר? זה אומר שהיח”צ לא מוכן לקחת כל אמן. זה אומר שהוא באמת מסוגל להיות כנה ולהגיד אני מאמין / לא מאמין במוזיקה. שיהיה מוכן לעבוד רק עם לקוחות שלדעתו הם באמת טובים. העצה הזאת חשובה בעיקר ליחצ”נים לדעתי. האמנים שאתם מייצגים ממתגים אתכם מעבר למה שאתם מודעים לזה בכלל. כשאתם לוקחים אמן ל”השלמת הכנסה” (וכן, יחצ”נים עושים את זה וזה בסדר להודות בזה. עדיף שפשוט לא תיקחו את האמן ותחסכו נזק לשניכם אתם הורסים לעצמכם את השם ולו את הקריירה. ככל שיחצ”ן אומר לא ליותר אמנים ומוכן לעבוד רק עם אלו שהוא באמת מאמין בהם – התעשייה מאמינה בו חזרה והכוח שלו עולה.

גם יחצ”ן שיש לו את כל אלו מוצא את עצמו לעיתים קרובות בבעיה מול הלקוחות שעדין מתלוננים.
למה בעמם אמנים מתלוננים גם על היחצ”נים הטובים ביותר?!

משבר אמון

המציאות היא שאמנים לא באמת יודעים מה יחצ”ן עושה רוב הזמן. הם לא לגמרי מבינים למה אייטם אחד קורה לעומת לא. יחצ”נים לרוב אומרים את תגובת העיתונאי במקרה הטוב או פשוט אומרים “לא לקחו” במקרה הרע.
בפירוש אחר:
מוזיקאי משלם בין 3,000 ל – 5,000 ש”ח בחודש לאיש יח”צ (מה שמרגיש לו המון), סוגר חוזה לחצי שנה, (אז בעצם אנחנו מדברים בין 18,000 ל – 30,000 בסה”כ) ומרגיש כאילו היחצ”ן לא עושה עבורו כלום אלא אם כן יש המון אייטמים. בואו נהייה כנים, לרוב האמנים אין המון אייטמים.
התוצאה היא שהמון אמנים אומרים לי את המשפט : “את האמת? אני לא יודע אם זה ממש עזר” או “בזבזתי עליה מלא כסף והיא לא עשתה כלום”. אני מכיר את היחצ”נים המדוברים והם עובדים קשה ועובדים טוב.

רוב החיכוכים והתלונות של אמנים על אנשי יחסי הציבור שלהם יכלו להיפתר בצורה פשוטה מאוד – שקיפות מלאה.

אני מכיר הרבה אנשי יח”צ שעושים עבודה בינונית מאוד אבל התקשורת שלהם עם הלקוחות היא שקופה לחלוטין ומערכת היחסים ביניהם טובה. פשוט כי יש אמון הדדי והבנה מה כל אחד עושה בזמן נתון.
יחצ”ן צריך לדעת להעביר למוזיקאי את ההבנה של החשיבות ותפקיד היח”צ, לתאם ציפיות ולהסביר לו בדיוק איך העבודה עוברת. בזמן העבודה הוא צריך להשאיר אותו מעודכן גם במהלכים והניסיונות שהוא עושה בדרך לאייטם. גם אם זה לא מצליח בסוף. איש יח”צ שישקף נכון את מהלך העבודה ירוויח המון לקוחות מאושרים שיחזרו אליו, ידברו עליו לטובה ויעזרו לו לגדול.

ההצעה שלי לפתרון.

בחוזים מול יח”צנים יש המון כיסויי תחת שונים ולגיטימיים לחלוטין. יח”צ זה לא מדע מדוייק, אי אפשר להבטיח תוצאות ולמעשה חוץ מעבודה קשה ורצון טוב קשה להבטיח משהו, אם בכלל (תחום גדול ואפור אמרנו?). אני בחיים לא אבקש מיחצ”ן להוריד את הסעיפים האלו כי הגיוניים וצודקים עבורו, בו-זמנית, לא בא לי להיות באוויר ולא בא לי להיות בסיטואציה שאני אומר “על מה אני מבזבז את הכסף של הלקוח שלי”
יותר מזה, לא בא לי לרגע לפקפק או להיות בחוסר בטחון או אמון מול מישהו שאני עובד איתו. לא לקוחות ולא נותני שירות ללקוחות שלי או לי.

כשאני עובר על חוזה מול יחצ”ן אני תמיד דואג לדרוש שלושה דברים קטנים אבל חשובים.
1. צפי ותיאור פרוייקט 2. דו”ח שבועי 3. אסטרטגיה לחודש קדימה

צפי ותיאור פרוייקט: הכוונה היא לקבל איזשהי תפיסה ואסטרטגיה בסיסית לאיך הם רואים את הפרוייקט, איזה תחנות רדיו לדעתם יתעניינו בזה יותר, כמה זמן עבודה תיקח על כל סינגל, איזה זוויות ייחודיות נראה להם שאפשר לקחת על הסיפור וכו’. אגב, גם אם היח”צ לא חושב שהשיר יתפוס בגלגל”צ זה לא אומר שהוא לא ינסה.

דו”ח שבועי: לא צריך פה מסמך מטורף. פשוט עדכון סטטוס פשוט, עם מי היח”צ דיבר, על מה ואיך זה מתקדם. בדרך הזאת האמן תמיד עם יד על הדופק. הוא יכול לראות מה הפידבקים, מה המהלכים שהיח”צ עושה, או יותר נכון מה קורה עם הפרוייקט שלו ומה קורה עם הכסף שלו. במקביל, האמן צריך להבין שהמאמצים הם לא בהכרח פונקציה של “כמה זמן היח”צ מוציא עליי” והכסף לא פועל שם ביחס ישיר.
הדו”ח הזה בשילוב עם צפי ותיאור הפרוייקט אמורים להבהיר לאמן מה המצב שלו בצורה די מדוייקת.
הדו”ח יוצא כל יום חמישי בצהריים / ערב. אני מעודכן, האמן מעודכן והיחצ”ן עובד בצורה שקופה לחלוטין.

אסטרטגיה לחודש קדימה: גם פה, אין צורך במסמך מסובך במיוחד. פשוט דיווח פשוט של מה מתכננים קדימה. האם יש תחנות רדיו שצריך לחזור אליהן שביקשו זמן מאוחר יותר? האם יש אייטם שיותר מתאים לחודש הבא? מה המאמצים והמטרות לחודש הבא. שוב, מסמך פשוט כזה עוזר לסנכרן בין האמן ליח”צ.

חשוב לזכור שגם הפתרון הזה נועד לתגבר איזשהו אמון בסיסי שאמור להיות במערכת היחסים מההתחלה. אם אין קליק בין האמן ליח”צ שלו הפרוייקט מראש יהיה בעייתי. תמיד חשוב לעבוד עם אנשים שבבסיס ההתקשרות יש אמון והבנה אחד של השני.

ככל שאיש או אשת היח”צ יצליחו לשמור את האמן שלהם מעודכן יותר וככל שהאמן יבין יותר טוב את העבודה שהיחצ”ן שלו עושה ככה האינטראקציה תהייה טובה יותר, שביעות הרצון והפרודוקטיביות של שני הצדדים יגברו גם.

יש לכם עוד טיפים לאמנים שמחפשים יח”צ? התגובות זה המקום לחלוק אותם!