חמישה טיפים שישיגו לכם את האייטם הבא

שבוע שעבר התפרסם הפוסט למה אתם לא משיגים אייטמים” (מי שלא קרא, זאת הזדמנות טובה להשלים פערים). הפידבקים עליו היו נהדרים ואפילו קיבלתי טלפונים מכמה יחצנים שאמרו שהסבר עזר להם בתקשורת מול האמנים שלהם. בסוף כל שיחה כזו כולם שאלו שאלת מסכמת אחת אז מה אני עושה? איך אני מגדיל את הסיכוי שלי לקבל אייטמים?”.

אני אקדים ואומר - אין כזה דבר אייטם מובטח. מה שאני כן מבטיח לכםזה שיש הרבה דברים שאתם יכולים לעשות כדי להגדיל את הסיכויים שלכם לקבל את האייטם הבא.

צרו מסר ייחודי ואישי

עיתונאי שמקבל עשרות קומוניקטים ביום לא יכול להתייחס לכולם, בפועל, חלק גדול מאוד גם לא רלוונטי לו. ההגדרה למה רלוונטי ומה לא תלויה במדור / תוכנית רדיו שעליה הוא אחראי, באופי ובטעם האישי של העיתונאי, באילוצים שסביבו, בפופולריות שלכם ועוד מיליון גורמים.

המטרה שלכם היא לבלוט מעל שאר הלהקות והקומוניקטים שמונחים לו על השולחן ולקבל יחס. לפני זה, אתם צריכים לשאול את עצמכם שאלה אחת חשובה:
איך בעצם אתם מצפים לבלוט מעל להקות אחרות , כאשר אתם עצמכם לא נותנים לעיתונאי / שדרן לבלוט מיני רבים אחרים בתחומו? אם אתם רוצים להגדיל את הסיכוי שלכם לקבל חשיפה, תתחילו בזה שתנסו למצוא את הדרך בה אתם משתלבים בתכנון ובצרכים של הכתב!

אל תשלחו לכולם את אותו הקומוניקט – תכתבו קומוניקט ייחודי לשדרן / כתב שאתם מנסים לתפוס את תשומת ליבו!

5 טיפים שיעזרו לכם להשיג את האייטם הבא שלכם:

  1. תבדקו ותכוונו לאופי התוכנית / מדור אליו אתם ניגשים
    ברדיו הישראלי יש שתי גישות רווחות: לתקוף את המיינסטרים וללחוץ על גלגלצ עם הסינגל, או לגדול מהשטח ולהתבסס לרוב על תחנות אזוריות ותכניות נישה. אם אתם שייכים לאסכולה הראשונה, כדאי שתקראו את הספרון  מבוא לקידום אמניםותבינו למה הקרב הזה אבוד מראש ולא רלוונטי לאמן שמנסה לבנות קריירה לטווח ארוך.כשאתם פונים לתוכניות נישה או רדיו אזורי אל תחשבו שבגלל שהם לא המיינסטרים הם ייקחו כל מה שנותנים להם או צריכים להודות לכם בכלל שהתייחסתם אליהם. להפך. אלו הם האנשים האמיתיים שיכולים לעזור לכם לגדול לאורך זמן ולעזור לכם לבנות קהל מעריצים אמיתי. תכבדו אותם בזה שתדעו מה הם עושים.
    אם יש כתב תרבות באזור חיפה או ירושלים שיש לו מדור עם אייטמים קטנים, תבינו מה הספוט שלו, תבדקו על מה הוא כותב. אם יש שדרן שמתעסק רק עם אינדי ישראלי בעברית ולכם יש סינגל באנגלית, תשלחו לו את הסינגל ותסבירו לו שרק רציתם שהוא ישמע ושאתם יודעים שזה לא מתאים לתכנית, אבל חשובה לכם דעתו. אולי זה אפילו יגרום לו לחרוג ממנהגו, לסמפט אתכם ולהשמיע אתכם קצת. תבהירו לעיתונאי ותראו לו שאתם מכירים את מה שהוא עושה והוא לא סתם “עוד כתובת למשלוח”
  2. קריאה לפעולה
    הרבה מאוד קומוניקטים נותרים ללא מסר אמיתי. העיתונאי קורא את הקומוניקט, מבין שאתם להקה שבמקור מלוד / קריות ועכשיו אתם כולכם גרים בתא ועושים רוק ישראלי. אחלה. מה עכשיו? אתם רוצים מכתב תודה חזרה? אתם רוצים לעודד אותו להשמיע את השיר? אתם רוצים שהוא יעשה עליכם כתבת תדמית? אייטם קטן לצאת הסינגל? הקומוניקט שלכם הוא דקה של ריכוז שאתם מקבלים מצד איש המדיה. אל תבזבזו אותו על עובדות יבשות והילולים עצמאיים. זהו טקסט שיווקי, תובילו את מי שקורא אותו לפעולה שאתם רוצים שיעשה ותעודדו אותו לעשות אותה. אם הייתם מורידים שיר מהאינטרנט הייתם מחפשים את הכפתור שכתוב עליו הורד כאן“. תיצרו את הכפתור הזה עבור מי שקורא את הקומוניקט שלכם.
  3. תתיחסו לאופי האישי של העיתונאי
    כתבים ועורכים שונים אוהבים דברים שונים. כבני אדם. תדברו איתם קצת, תציגו את עצמכם, תבדקו מה מעניין אותם בחיים האישיים. לדוגמא: יכול להיות שהאלבום שהוא הכי אוהב של סוניק יותזה “washing machine” וזה האלבום שחרשת עליו בזמן שכתבת את השיר החדש שלך? במקום לעשות אייטם משעמם ואפור, או בכלל לאבד את האייטם, אתם יכולים לקבל אייטם מורחב שמספר איך האלבום השפיע עליכם ואיפה זה ניכר בשיר החדש? יש מיליון דוגמאות כאלו. במקרה הטוב קיבלתם אייטם מעולה במקרה הרע יש לכם חבר חדש בתעשיית המוזיקה.
  4. פולואו אפ לסיפור עיתונאי שמככב גם ככה
    כתבתם שיר על המחאה החברתית? אתה אמן שמצליח למלא הופעות אבל לא מצליח לסגור את החודש? זה הזמן שלכם לדבר על זה עם עיתונאים. תבדקו איך אתם יכולים להשתלב בסיפור שהוא כבר בכותרות, או סיפור ישן ששווה לעשות לו פולואו של איפה הם היום?”. לפני חצי שנה הייתה כתבה על מצב הנוער בערד וסיפרו על יוזמה של מוזיקאים צעירים שם ואתה במקרה גדלת בערד? תציע לעשות כתבת המשך ל”מה קרה עם הנוער בערד”.
  5. איך אני יכול לעזור לקדם את האייטם הזה?”
    זוהי שאלה שנשמעת קצת חצופה אך אם מוגשת נכון, יכולה להביא לכם הרבה מאוד תועלת.
    אתם מציגים לעורך אייטם שלמעשה אין לו ממש מה לעשות איתו, או יותר נכון, לא לחלוטין מתיישב לו במשבצת שאותה חיפש.מה הוא כן מחפש? תשאלו. אולי הוא יגיד לכם ששבוע הבא יש כתבה על אייטמים לשירי פופ שמבוצעים עי להקות אינדי שמורכבות מנגן גלוקנשפיגל, פסנתר צעצוע ותופים ממתכת ולכם יש בדיוק אחד כזה שאתם מבצעים בהופעה? תעזרו לכתב לעזור לכם. אולי אתם לא מתאימים לו כסינגל חדש, אבל כן מתאימים לו כלהקה שמשקפת את מצב ההורדות היום באינטרנט? לכל סיפור יש המון זוויות, ולעורכים יש את הצרכים שלהם, תנסו לפגוש אותם באמצע. במקום לשאול “כן או לא” תשאלו “איך”.

תכבדו את העיתונאי שמולכם ותיצרו חברויות 

היחסים בין המדיה למוזיקאים הם מורכבים. דבר אחד נשאר קבוע – הכל מגיע בסופו של דבר למערכת היחסים בין העורך / כותב לאמן. אמנם יש פה יחסי תלות בהם המדיה צריכה אמנים כדי שיהיה להם תוכן והאמן צריך את המדיה כדי להגדיל את החשיפה אליו, אבל חשוב לזכור, אתם לא עובדים עבור אף עיתון ותחנת רדיו והם לא עובדים עבורכם. ביחד, אתם אמורים לעבוד על מערכת היחסים שתועיל לשני הצדדים.

חמשת הטיפים האלו יגדילו את הסיכויים שלכם לקבל יותר אייטמים, כאשר הם מבוצעים נכון הם גם יכולים להיות ההתחלה של מערכת יחסים חיובית ופורה עם עיתונאים ואנשי מדיה. כשאתם פונים לגוף תקשורת או למועדון לקבוע הופעה תזכרו לא לצאת מנקודת הנחה של כי אני רוצהותחפשו איך אני יכול לתרום לו“. בכך שתמצאו את הערך המוסף שלכם אצל האחר אתם תפתחו עוד הרבה דלתות.